Tuesday, May 01, 2007

Att Valborga eller inte Valborga, det är frågan...

I princip är jag egentligen emot högtider såsom Valborg, Nyårsafton och Midsommar eftersom de allt som oftast blir en besvikelse. Man planerar och planerar och så blir det aldrig riktigt lika bra som man planerat. Därför är jag ofta helt utan hårda planer och förväntningar inför dessa högtider.

Men det är nåt speciellt med Valborg i Lund; Sillafrukost, Stadsparken, Champangegalopp, förfest och utgång. Jag har dock aldrig varit med på Champagnegaloppen, jag har inte förstått tjusningen med att spruta dyr (?) champagne på varandra, smålänning som jag är.

Varje år samlas i stort sett hela Lunds studentskara i Stadsparken för att spendera förmiddagen på en smutsig, fuktig filt och dricka och äta det man lyckats ta med sig hemifrån. Inför Stadsparken ojjar jag mig alltid och tycker hela kalaset är fånigt, men när jag sedan väl är där har jag jättetrevligt. Dessutom hade jag fått tag i den perfekta filten som inte släppte igenom fukt, vilket gjorde picknicken betydligt torrare och trevligare än vanligt. På eftermiddagen hoppade vi över våra planer på att se Bonafacius, Lundaspexarnas valborgsspex, och istället spenderade vi kvällen tillsammans med gänget i Växjö.

Sammanfattningsvis hade jag ett mycket trevligt valborgsfirande. Lagom oplanerat, spontant och helt utan förväntningar, precis så som jag vill ha det.


No comments: